Podstawy prawne tworzenia i działania stowarzyszeń i fundacji:
Zakładanie stowarzyszenia:
Rejestracja Stowarzyszeń:
Komitet założycielski stowarzyszenia zobowiązany jest złożyć w Sądzie Rejonowym następujące dokumenty:
Sąd Rejonowy doręcza organowi nadzorującemu odpis wniosku o rejestrację stowarzyszenia wraz z załącznikami wymienionymi w art. 12 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach.
Organ nadzorujący prawo może wypowiedzieć się w sprawie wniosku, a także przystąpić, za zgodą sądu, do postępowania jako zainteresowany.
Zarząd stowarzyszenia wpisanego do rejestru sądowego jest zobowiązany do powiadomienia sądu rejestrowego w ciągu 7 dni od jego wyboru o swoim składzie, miejscu zamieszkania członków, a także wskazać adres siedziby stowarzyszenia.
Zarząd stowarzyszenia zobowiązany jest do informowania sądu rejonowego o wszelkich zmianach w składzie zarządu oraz adresie siedziby oraz o zmianie w statucie stowarzyszenia. Celowe byłoby równoczesne informowanie o tych zmianach organu nadzoru.
Więcej o rejestracji w KRS – czytaj tutaj: http://www.ngo.pl/x/342824
Zgłaszanie jednostek terenowych stowarzyszeń bez osobowości prawnej:
Zgodnie z art. 20 ustawy – Prawo o stowarzyszeniach, zarząd terenowej jednostki organizacyjnej (oddziału) stowarzyszenia jest obowiązany, w terminie 14 dni od chwili jej powołania, zawiadomić o tym organ nadzorujący właściwy ze względu na siedzibę tej jednostki, podając skład zarządu i adres siedziby jednostki, oraz doręczyć statut stowarzyszenia.
Oznacza to, że przedstawiciel zarządu nowopowstałego oddziału stowarzyszenia bez osobowości prawnej z siedzibą na terenie Gminy Wągrowiec, powinien powiadomić Starostwo Powiatowe - Biuro Spraw Obywatelskich i Zdrowia, ul. Kościuszki 15, 62 – 100 Wągrowiec, o powstaniu oddziału. Zarząd terenowej jednostki organizacyjnej stowarzyszenia jest zobowiązany zawiadomić organ nadzorujący również o wszelkich zmianach w składzie zarządu i adresie siedziby terenowej jednostki organizacyjnej stowarzyszenia oraz statucie stowarzyszenia.
Zgłaszanie stowarzyszenia zwykłego:
Zgodnie z art. 40 ustawy – Prawo o stowarzyszeniach, uproszczoną formą stowarzyszenia jest stowarzyszenie zwykłe, nie posiadające osobowości prawnej. Osoby w liczbie co najmniej trzech, pragnące założyć stowarzyszenie zwykłe powinny uchwalić regulamin działalności stowarzyszenia, określając w szczególności jego nazwę, cel, teren i środki działania, siedzibę oraz przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie.
O utworzeniu stowarzyszenia zwykłego z siedzibą na terenie Gminy Wągrowiec, jego założyciele informują na piśmie, organ nadzorujący, (Starostwo Powiatowe w Wągrowcu - Biuro Spraw Obywatelskich i Zdrowia, ul. Kościuszki 15, 62 – 100 Wągrowiec, pok. nr 15 (parter), tel. (67) 26 80 558.
Stowarzyszenia zwykłe nie mogą:
Stowarzyszenia zwykłe mogą uzyskiwać środki na swoją działalność wyłącznie ze składek członkowskich.
O wszelkich zmianach, dotyczących adresu siedziby, regulaminu działalności oraz osoby reprezentującej stowarzyszenie należy powiadomić organ nadzoru, najpóźniej w ciągu miesiąca od ich wprowadzenia.
Nadzór nad stowarzyszeniami.
Zgodnie z art. 8 ust. 5 pkt 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, nadzór nad stowarzyszeniami sprawuje starosta właściwy ze względu na siedzibę stowarzyszenia.
Organ nadzorujący ma prawo:
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy Wągrowiec